Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

1 oktober 2005

Äpplefiering

Jag hade ju redan för en vecka sen tänkt kommentera det faktum att någon nu kommit på den ljusa idén att döpa om övre Östermalm och nedre Gärdet till NoVa. Alla som varit i New York känner ju till exempelvis SoHo - South of Houston Street - och NoLIta - North of Little Italy. Alla som läser någon form av svenskt hippt månadsmagasin eller gratistidning vet också att New York är staden som ständigt hyllas och refereras till. (Jag skulle bli glatt överraskad om någon kunde göra ett påkostat modereportage som inte är plåtat i Det Stora Äpplet. Jaja, det förekommer men ni vet vad jag menar.)

Jag misstänker att det är denna upphaussning (föreståelig, förvisso) och en önskan om att göra den grå vardagen lite mer festlig som ledde till att några Södermänniskor bestämde sig för att Äpplefiera sitt eget trista bostadsområde. Därför finns numera SoFo - söder om Folkungagatan. Jag trodde knappt mina öron när jag hörde det första gången.

Nu har jag förmånen att bo på det förnämliga nedre Gärdet, som alltså är tänkt att utgöra en del av området NoVa - norr om Valhallavägen. Varför, kan man fråga sig. Jo, en herre vid namn Per Haukas är avundsjuk på Söder som lyckats etablera namnet SoFo.

-"Söder har blivit som Manhattan". (Fniss.)
- "Med Tessinparken, Gärdets sportfält och Norra Djurgården finns här [NoVa] lika mycket parkyta som i Central Park". (Ständigt dessa referenser till New York. Det gör bara att de svenska motsvarigheterna framstår som futtiga.)
- "Både Östermalm och Gärdet har opassande namn för en utländsk marknad". (Suck.)
- "I dag vet man om namnet [SoFo] i städer som London och New York". (Sorry, men jag tror helt enkelt inte på det. Det skulle vara de utflyttade stockholmarna i så fall.)

Tanken är i alla fall att man ska väcka liv i området med hjälp av restauranger, kaféer, butiker och mindre evenemang. Jag tycker att det är en god tanke, men samtidigt gillar jag att det är lite sömnigt här. Och jag tycker absolut inte att NoVa är ett ok namn. Det är ett bebisnamn alt. ett köpcenter i Lund. Jag märker att jag inte har så mycket mer att tillägga i ärendet, jag tycker bara det hela är lite fånigt.

Inga kommentarer:

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit