Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

2 augusti 2005

Alternativ

Jag borde sova men känner att min irritation växer. Ge mig inte fler sömmerskor från Kalmar som flyttar till Stockholm för att starta sitt eget klädmärke, ge mig inte fler wannabe-[insert musiktidskrift]-skribenter som sitter inne på sina mörka rum och lyssnar på obskyra band och namedroppar det nya heta på Marie Laveau, ge mig inte fler svårmodiga författaraspiranter med anorexia, trasigt själsliv och 120 p littvet i bagaget. Ge mig lite livsglädje, utan att nämna varken en belgisk designer, höstens hetaste skivsläpp eller en generationsförfattare. Kan man bara välja mellan att vara svår och att vara banal?

6 kommentarer:

Undraren sa...

Jag kan verkligen hålla med i det du skriver. Det känns som man blir överdoserad av t-shirt tryckare och nästa stora författare om man är för länge på söder speciellt eller gått några varv för mycket på Street.

Andrea sa...

Ja! Någon som förstår!

Anonym sa...

Välkommen till Stockholm, de uppdragna axlarnas och nervösa blickarnas stad. Det är bara att vänja sig vid folk som vill passa in och detta helst genom att sticka ut och visar man glädje blir man lätt banal och blottar något lite för äkta och naket. Allt handlar om nåt slags rädsla för att bli avslöjad som en tönt från landet/förorten. Det är helt enkelt mer riskabelt att stå för nåt som någon annan kanske redan sett, gjort eller skapat. För då kanske man inte är först. Och det finns ju en anledning till att de flesta hypes har väldigt kort livslängd, medan kvalitet består.

Andrea sa...

Hörredu, skyll inte allt på lantisarna ;-)

Undraren sa...

Nu verkar jag nästan smörande men det hänger nog mer på individerna själva än från vart de kommer ifrån om de är trendit nervösa eller inte. Precis vad som skrivs i nästan inlägg

Anonym sa...

RE: Undraren
Klart att min kommentar är generaliserande i tonen. Och det du säger är ju så självklart att det inte ens behöver sägas. Men en sömmerska från Kalmar är onekligen från Kalmar. Och det är näst intill ett faktum att Sthlm drar hit kreativa människor från andra delar av landet, det är också ett faktum att folk vill verka världsvana (som om Sthlm vore en metropol?) och trånar efter att ta en plats i Sthlm. Det har med visioner att göra, de som har Sthlm som utgångspunkt och blivit kvar är slackers, de som kommer hit strävar efter att ta en plats. Vilka består media-ankdammen av?

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit