Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

2 augusti 2005

Street

Eftersom Undraren nämnde Street i sin kommentar till förra inlägget så kan jag berätta att jag var där i lördags tillsammans med Robert, Frans och Lisa. Mina intryck kan sammanfattas så här: om du letar efter en canvasväska med färgglatt tryck, bebiskläder eller pärlor att göra egna smycken av, då har du definitivt kommit rätt. Jag menar inte att göra tummen ner för Street eftersom jag tycker att det är ett kul initiativ, men jag trodde att det skulle vara större. Förmodligen varierar utställarna och därmed utbudet ganska rejält från helg till helg.

Både Anna Hellsten och Ebba von Sydow har nyligen dissat Street ganska rejält (klicka på Anna-länken, hon skriver lite roligt om Söder också); Anna bland annat med orden "Första gången och det var jag allt jag (mar)drömt att det skulle vara: hembränd reggae, Bob Hund-affischer, chai latte på termos, silverslöjd och plastpärlor, väskor som såg ut som Skånegatan anno 97-second hand men kostade 349 bagis, ekologisk restaurang med generösa 'öppet tider' (sic), massor med skitsköna mamms och papps i kamouflagebrax som drällde ner från Copacabana med små Dexters och Tindror i släptåg". Eh, ja, är det inte alltid så på Söder? En del av paketet? Precis som racerbarnvagnar och 30-nånting-mammor och amerikaniserade fik är en del av Kungsholmen? Rena gator, pälsar, dyra damaffärer och fina hus en del av Östermalm? (När det gäller Söder ska jag be att få tillägga: kisslukt i tunnelbanan?) Äh, jag vet inte vad jag vill ha sagt. Alla stadsdelar har väl sin charm, typ.

Apropå stadsdelar så har tidningen Gringo utlyst en tävling där Sveriges bästa förort ska koras. En av tidningens medarbetare intervjuades i tv4:s Nyhetsmorgon och fick frågan om han kunde tänka sig att bo inne i Stockholm city, men nä, det kunde han inte. Han ansåg att folk är så himla uptight och snobbiga här. Själv tyckte jag att han såg ut som vilken innerstadskid som helst, och om någon presenterat honom som ägaren till en tuff affär på Söder eller nåt så hade jag inte blivit förvånad. Återigen så är jag inte säker på vad jag vill ha sagt. Kanske att det egentligen inte ger så mycket att hålla på och kategorisera personer och stadsdelar.

Inga kommentarer:

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit