Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

21 juli 2005

Forza folkpartiet

Angående inrättandet av 3500 nya högskoleplatser detta och kommande år instämmer jag med folkpartiets Jan Björklund. Ibland tycker jag att han är lite obehaglig, men jag kan bara hålla med om honom om att det behövs mer kvalitet i stället för kvantitet. Björklund menar att utbyggnaden enbart är ett sätt att frisera arbetslöshetssiffrorna, vilket man inte behöver vara det minsta konspiratoriskt lagd för att misstänka. Hur många är det inte som söker sig till högskolan enbart för att de inte får jobb (det gäller både 19-åringar och färdigutbildade personer som inte kommer in på arbetsmarknaden)?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet är väl just att regeringen idag frenetiskt kämpar för att få ner arbetslösheten och uppenbarligen är det inte lätt, men att i det läget satsa på att utbilda människor (som kan bli bristvara när arbetslösheten sjunker) känns inte så dumt, tycker jag, även om jag håller med dig och Björklund (och för all del även i din åsikt att han är läskig ibland) att det är ganska genomskinligt... Däremot borde man verkligen göra något för att höja kvalitén - också -. (Borde inte det kunna generera lite jobb, det med?)

Anonym sa...

Lägg pengarna på doktorander istället! Fler grundkurser skapar kanppast fler jobb.
/H

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit