Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

1 juli 2005

Den nya arbetarklassen

Har läst en del om P1-intervjun med Ebba von Sydow i programmet Nördarna, så jag var bara tvungen att lyssna på den i efterhand. Observera att om du vill lyssna så ligger filerna kvar i en vecka efter sändning (programmet sändes 30 juni).

Min första reaktion var att Ebba låter ungefär tio år äldre än vad hon i själva verket är. Den andra att hon inte verkar reflektera särskilt mycket över det hon gör eller det hon skriver. "Det var bara en kul grej". "Det var med glimten i ögat".

Det bästa är ändå detta (transkribering via Therese):

Reporter: - Vad kommer du ifrån för familj? Alltså, vad är du uppvuxen i för klass och så?
Ebba: - Eh... ja, vad tycker du att det finns för olika klasser i Sverige idag, hur definierar du det?
- Överklass, medelklass, arbetarklass... alltså, ganska grovt, men liksom... [mummel]
- Ja, min... min mamma är doktor, läkare... och min pappa är skeppsmäklare... och eh... växt upp i Göteborg, ganska mitt i stan egentligen.
- [mummel]
- I Örgryte. Det vet jag inte om det har så mycket med det jag gör idag och så, med mitt jobb att göra.
- Nej, men om man vill göra ett porträtt av dig...
- Ja...
- ... så tänker jag att man vill veta sådär hur du är uppvuxen och vad du kommer från för familj och...
- Ja... Jag ska kika på de här Stella McCartney-grejerna som hon har gjort för.... för Adidas.

Reporter:- Igår när jag frågade dig om... om vad det var för typ av klass...
Ebba: - Mmm.
-... så blev du lite obekväm... och kände att du inte ville prata om det...
- Nja, jag undrade väl bara sådär, jag tycker att det är så ovanligt att man fortfarande pratar om klasser och sådär.
- Tänker du inte att det finns klasser liksom... i vårt samhälle?
- Jag tycker inte att det är så viktigt att prata om det längre. Eh, men det är klart att det finns fortfarande, självklart, skillnader liksom i var man är uppväxt och hur och... Det finns jättestora skillnader fortfarande, jag menade väl själva begreppet då, att prata om klasser sådär mycket. Men om man måste definiera så... det ordet som passar bäst är väl arbetarklass, eftersom både mamma och pappa var stenhårt arbetande och fortfarande är, och... alla deras barn har blivit det.
- Fast jag tänker, du sa att din din mamma är läkare och din pappa var... skeppsmäklare?
- Ja.
- Det kanske inte direkt såhär är yrken man tänker när man tänker arbetarklass.
- Nej, jag sa ju själva definitionen på ordet där då... menade jag ju. Hårt arbetande. Jag tänker väl lite att säger man eh medelklass eller överklass och så, så associerar iallafall jag det ganska lätt med att eh... att det är lika med livet på en räkmacka, men så har det verkligen aldrig varit. Man får väl... definiera det som man vill helt enkelt.

2 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Kan nån förklara varför de skulle gå in så djupt på hennes bakgrund. Det spelar väl ingen roll vilken bakgrund hon har, när hon gör det "jobb" hon gör. Tycker jag i alla fall.

Jag tycker att Ebbas blogg är skitlöjlig.Jag hoppas vid Gud att hon inte är gravallvarlig när hon skriver den.

Andrea sa...

Ja du, varför reportern var så intresserad av hennes bakgrund, det vet jag inte. Jag gissar att reportern var högst medveten om vilken bakgrund Ebba har - att reportern väljer att fråga om det kan man tycka vad man vill om.

Men oavsett detta så tycker jag att det är ganska uppseendeväckande att Ebba har dålig koll på klassbegreppet. Hon verkar väl ändå vara en hyfsat smart tjej.

Jag vet inte om du har lyssnat på intervjun. Reporterm frågar henne om en del saker i hennes krönikor (inte blogg) och hon kan inte riktigt förklara sig utan hänvisar till att alla andra skriver om samma saker, och att det är en kul grej. Jag är inte särskilt upprörd över det hon skrev, men jag tycker att hon gav dåliga intervjusvar.

Tycker dessutom att reportern har en poäng när hon frågar henne hur det kommer sig att man hyllar Paris Hilton och dissar dokusåpabrudar - för egentligen ser de likadana ut. Och det, menar reportern, har kanske med klasstillhörigheten att göra.

Shit, vilket långt svar det här blev då. Sammanfattningsvis kan man ju alltid ifrågasätta ifall man ska be Ebba von Sydow uttala sig om klassamhället, men jag vet inte om jag tycker det är fel att fråga. En intervju som visar på oväntade sidor hos en person (dvs ställer oväntade frågor) är väl alltid intressant.

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit