Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

3 juli 2005

Mera Bellini till folket

En lördagkväll i Stockholm kan man dra till Stureplan om man vill känna sig stekig, till Söder om man vill känna sig lite alternativ och till Kungsholmen om man är 30 och känner för att diskutera barnvagnar. Man kan också hoppa studsmatta. Ett oväntat och underskattat alternativ vill jag lova. Studsmattan var den perfekta avslutningen på en skön lördag med poolhäng, Bellinis, öl, vin*, grillning och kortspel. Det var extra roligt eftersom det var grannens studsmatta.

Hade velat ligga och sola vid poolen idag med, men var tvungen att provjobba. Det verkar vara ett ok ställe att jobba på i två månader, trots att jag får dåliga vibbar av det faktum att det är ett familjeföretag som drivs av 60-årige O och hans 30-åriga fru A. Jag har tidigare jobbat på ställen som drivs av mannen och där frun kommer in och hjälper till ibland, och jag har ganska dåliga erfarenheter av det. Frun kan glida runt lite som hon vill medan man själv jobbar rumpan av sig. Dessutom är det ett sånt ställe som nätt och jämt går runt, vilket också var fallet på den förra restaurangen jag jobbade på. Tyvärr borgar sånt för dålig stämning. Fast jag käkar ju gratis och det är kul att lyssna på alla alkisar. Personalförmåner, vet ni. Kundkretsen verkar för övrigt bestå av 10% vanliga stockholmare, 10% turister, 10% alkisar (personer som ser representabla ut men som dricker som galningar), 40% bedagade/lätt alkoholiserade 40-60-åringar, samt 30% åldringar med sina hemtjänstbiträden. Det kan bli en spännande sommar.

Jag ska jobba lunchen i morgon; förutom det är det oklart när jag ska jobba. De verkar bestämma schemat på veckobasis, vilket egentligen är helt lagvidrigt.

*Nej, Håkan, det var rödvin och inte rosévin. Tro det om du vill.

Inga kommentarer:

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit