Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

14 januari 2006

Snar flytt

I dag hade vi vår potentiella hyresgäst här. Han verkar ha bott både svart och i tredje hand, så ett vitt boende, även om det är i andrahand, framstår nog som rena drömmen för honom. Personligen hade jag blivit sjukt nöjd om någon erbjudit mig att hyra den här lägenheten. Det är ett fräscht boende, bra läge, bra kommunikationer och schysst förening - quel bargain.

Lägenheten vi ska hyra har också superläge (fast på ett annat sätt än R:s). Häromdagen upptäckte jag att det dessutom är jättenära till boxningsklubben som jag tänkte börja på, vilket är ännu en anledning att börja träna snart. En positiv bieffekt av flytten är ju att jag förhoppningsvis kommer att få lite bättre koll på Stockholms geografi. Nu rör jag mig typ på Gärdet, Östermalm och i city, medan allt annat är som svarta hål på kartan (Kungsholmen är klart läskigast). Ja, Söder klarar jag mig väl hjälpligt på också, eftersom det är en del rolig shopping där. Men på det stora hela har jag väldigt dålig koll på hur saker och ting hänger ihop, antagligen p.g.a. att jag föredrar tunnelbana framför buss. Buss är så opålitligt. Tunnelbana rules.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen det där. När man promenerar en sträcka som man alltid åkt tunnelbana innan går det upp små ljus. Tog mig lång tid att inse att om man går drottninggatan och så bara forsätter rakt så kommer man till Odenplan. Det verkar ju liksom längre eftersom t-banan åker i en sväng.
Samma sak att man kan åka till rådmansgatan om man ska till Mojo och fika. Det är närmare än att åka till t-centralen.

När man kommer upp exakt där man tänkt sig från hötorgets tunnelbanestation. Då kan man få räkna sig till stockholmare... :)

Andrea sa...

RÅDMANSGATAN för att gå till Mojo?! Jag har mycket kvar att lära, tydligen!

Anonym sa...

Ehe. Jag menade hötorget och så går man av framåt, ut på sveavägen. (vem är det som inte är stockhomlare nu liksom... (: )Men det är fortfarande närmare från stationen rådmansgatan om man går upp bakåt, än från t-centralen.

Andrea sa...

Ja, jag är övertygad om att du har helt rätt, jag blev bara så förvånad. Fast i och med att jag än så länge bor på röda linjen så hade det faktiskt tagit längre tid att byta och åka till Hötorget än att hoppa av på t-centralen :)

Anonym sa...

Ja det stämmer. Men om man bor söder om stan kan man byta på slussen... jag är den lataste. Jag hatar att gå när jag är på väg någonstans (promenader i största allmänhet är trevliga dock) Idag skulle jag från biblioteksgatan till en bit ner på sveavägen. Jag åkte 56:an en hållplats och sen 52:an en hållplats... hade iof stora påsar men ändå, jag kanske hade gjort så även utan påsarna.

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit