Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

27 januari 2006

James Fejk



Ja, jag erkänner, jag är lite efter. Men just nu håller jag på att läsa James Freys "Tusen små bitar". I kort kan man säga att den handlar om en kille som hamnar på torken efter ett hårt och långvarigt blandmissbruk. Anledningen till att den blivit en sådan succé är givetvis att boken är självbiografisk - av någon anledning är det alltid extra kittlande att läsa vissa sorters skildringar när man vet att de är sanna (tänk Marilyn). Precis innan jag började läsa boken råkade jag se en rad i DN Kultur där det stod att det framkommit att James tydligen inte hade varit helt sanningsenlig i boken. Visst, fy skäms på James, men vafan, kunde man inte fått leva i illusionen att allt var sant? Eller så kunde jag väl åtminstone ha fått hinna läsa ut bokskrället innan jag fick reda på att dear James har skarvat lite. Jag bryr mig inte särskilt mycket om de moraliska aspekterna (de bästa historierna är alltid lite saltade) men det är irriterande att läsa en bok som utger sig för att vara sann när man vet att det inte är så. Nu ligger jag bara och tänker på vilka delar som är sanna och vilka som är påhittade.

Det var The Smoking Gun som gjorde avslöjandet i januari i år och här kan man läsa mer om hur det gick till. (Här står förvisso mer detaljerat om vilka passager i boken som är osanna men jag orkar inte läsa all den där texten. Jag läser så mycket på jobbet att jag slipper sånt när jag är ledig.)

En pikant detalj i hela historien är ju att Oprah Winfrey utsåg den till en av sina bokklubbsböcker. Enligt TSG var "Tusen små bitar" USA:s näst mest sålda bok under 2005, och majoriteten av böckerna som såldes under året såldes efter att Oprah tipsat om den. När det kom fram att James bättrat på sin livshistoria ganska avsevärt, försvarade Oprah boken, men häromdagen drog hon tillbaka sitt stöd och sade sig ha blivit lurad.

Ja, det kan inte vara lätt att vara Oprah. Hennes liv ligger i händerna på miljontals amerikanska hemmafruar och då kan man minsann inte ställa upp på vad som helst.

(Det finns även uppgifter om att James slarvat med/ljugit om återgivningen av behandlingsprogrammet som han gick - varför gör man sånt? Förstår man inte att sånt kommer ut, förr eller senare?)

1 kommentar:

Anonym sa...

Fick också veta nyligen. Men läste för ganska länge sen. Jag tror att boken gör sig bäst när man tror att den är sann...
Men nu kan man ju välja att tro att det man inte gillade i boken är påhittat. När du läst färdigt förstår du vad jag menar.

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit