Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

3 september 2005

Where the action is

Snodde med mig "På stan" från jobbet eftersom jag ville läsa intervjun med John Ajvide Lindqvist. Ja, man kan läsa på nätet men det är inte samma sak. Under en middag på Söder i går kväll rekommenderade jag H att läsa "Låt den rätte komma in" (egentligen sade jag, eftersom jag är så dålig på att komma ihåg saker och alltid glömmer poängen med mina historier, att han skulle läsa Johns första bok för den var bra men jag hade glömt vad den hette). H svarade att han definitivt planerat att inte läsa den eftersom På stan tillskrev John titeln "Sveriges Stephen King". Det måste medges att det är ett varningstecken, men man ska inte låta sig avskräckas av ett journalistiskt snedsteg. Läs boken, för bövelen.

Ja, all denna text är egentligen bara ett preludium till vad som komma skall. Saken är den att när jag denna soliga lördagseftermiddag slog upp "På stan" och ögnade igenom sektionen "Redaktionen väljer" så kunde jag förvånat läsa att På stan-redaktionen uppmärksammat min blygsamma arbetsplats som är vald till veckans kafé. Jag misstänker att detta är ett utslag av den 90-talsironi som stundtals fortfarande verkar prägla redaktionen. Eller så har de blivit vansinnigt imponerade av min caffe latte. Inte nog med alla dessa spaltmetrar i pressen; i går landade kungen och hans norska polare med stora helikoptrar ca 100 meter från restaurangen och jag serverade lunch till poliserna som skulle eskortera dem.

Jag är ju typ i händelsernas centrum hela tiden. Tänk, i början av sommaren spelade de in en film här på gatan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ville bara säga att du har en himla rolig blogg .. och att jag är avundsjuk på dig som fick träffa vad som lär ha varit MASSA poliser .. jag har en liten hang up på de sörru :)

//G.

Andrea sa...

Galadriel: Tack! Och ja, du borde nog vara åtminstone lite avundsjuk; en av poliserna var het :)

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit