Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

16 september 2005

I'm on my own

Besöket hos min arbetsförmedlare var rent ut sagt skrattretande. Efter informationsmötet igår hade jag faktiskt en försiktigt positiv inställning till det personliga besöket. Visserligen var det ju mest en massa snack om hemsidan och visserligen råkade han som höll i mötet inte helt oväntat demonstrera sin okunskap om hemsidan och datorer i allmänhet (det är nånting med människor över 40. De kan helt enkelt inte hantera datorer. Om någonting inte funkar blir de totalt handfallna och ropar "hjälp, hjälp!". De blottar en fullkomlig avsaknad av att kunna tänka i nya banor) men han hade ändå en ganska optimistisk framtoning och berättade att de har en massa pengar till arbetspraktik - det är ju Östermaaaalm.

Jag var hos arbetsförmedlaren i ganska exakt fem minuter. Under denna tid upprättade vi den mycket viktiga handlingsplan som jag ideligen blivit påmind om. Fast jag förstod inte att vi upprättat den förrän jag stod utanför dörren med tre papper med cirka tre meningar med tredubbelt radavstånd på. Det där formuläret som det var mycket viktigt att fylla i innan mötet hade hon inte ens frågat efter. Det står ganska exakt:

Behov
Söka arbete:
-behöver söka arbete (nähä?!)

Arbetsförmedlingens tjänster
Andrea har behov av Arbetsförmedlingens tjänster:
Söka arbete. (NÄHÄ?!)

Sökandes aktiviteter:
Senast 2005-11-18 samt 060118 redovisa sökta jobb till kundtjänst.




- Du känner till hur datan [sic!] fungerar och så va?
- Eh, ja.
- Bra, då behöver du inte komma hit mer. Du kan ringa in och rapportera.
...

- Jag undrar litegrann över det här med praktik...
- Ja, det har vi ju pengar till, så om du lyckas ordna fyra veckor på ett företag så du får in en fot där så är det jättebra.
(Funderar. Beslutar att inte påminna henne om att statsvetare oftast jobbar inom organisationer och offentlig sektor, eller att fyra veckors praktik nog varken gör mig eller en potentiell arbetsgivare särskilt upprymda.
- Ok.
...

- Jag ser här att du söker jobb som utredare och handläggare. Det finns ju några jobb här... Arbetskonsulent, t.ex. Du kan ju gå ut och titta sen.
- Mm.
(Kollar tjänsten som arbetskonsulent. Förutom att jag skiter i vilka jobb som andra människor ska söka så kräver tjänsten en socionomexamen och gärna tidigare erfarenhet av rådgivning till vuxna. )

7 kommentarer:

Anonym sa...

I love it.

Som jag plägar säga, arbetsförmedlingen har ju ingenting med att folk ska få jobb att göra, bara att hålla koll på folk, och efter ett tag hålla dem sysselsatta i någon tveksam dagaktivitet.

Andrea sa...

Jaja, du har rätt ;)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Andrea sa...

Ellie: Rosa glamourbloggar är ungefär det sista jag letar efter. Det går ca 13 på dussinet. Tycker det är ganska otrevligt att skriva kommentarer med syfte att enbart promota sin egen blogg. Undanber mig sådant i fortsättningen.

Anonym sa...

Jag har aldrig förstått varför man ska gå till arbetsförmedlingen över huvud taget, annat än möjligen för att få bidrag. Vad förväntar man sig att de ska kunna gör som man inte kan göra själv?

Medan man söker det jobbet man vill ha tar man ett av de jobb som alltid finns - i butik, i restaurang, i transportsvängen (vilket var mitt val - gratis busskort, och SL är min a-kassa om jag skulle förlora mitt 'riktiga' jobb).

Andrea sa...

Kära anonym: Jag jobbar redan inom restaurangbranschen i väntan på att jag ska hitta ett annat jobb.

Personligen förväntar jag mig att Af ska kunna vara behjälpliga med s.k. arbetspraktik (som promotas starkt på Af Ö-malm) vilket kan vara ett bra sätt för ännu en överflödig samhällsvetare på arbetsmarknaden. Om jag kan få betald praktik genom Af tar jag hellre det än obetald praktik. Däremot är jag inte berättigad till a-kassa så än så länge lever jag inte på någon annans anträngningar.

Hur som helst tyckte jag tyvärr att mötet med arbetsförmedlaren var ungefär lika dåligt som vissa kompisar varnat för.

Anonym sa...

Hög igenkänningsfaktor här hos dig också. :-)
Både om arbetsförmedlingen (kan det bli mera omständigt) och om klädregler (liknande de du ska följa men med tillägget:Inga jeans. år 2004. på ett tragiskt kontor med 80-talsinredning. hallå??)

Hahaha. Läs vad jag tycker om "Ellie". http://shopblogg.webblogg.se/180905134840_osnygg_marknadsfring.html#trackback

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit