Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

21 juni 2005

Svettigt

Efter att ha skrivit och mailat två jobbansökningar ansåg jag mig vara klar för dagen och stängde av de gnagande tankarna om att det hade varit bra, rent ut av lysande, med ett jobb. Sen gick jag ut och solade i Tessinparken. Eftersom jag är så blek tycks jag enbart reflektera solen, för jag blir minsann aldrig brunare. Blir smått bitter av tanken på att vissa hade blivit bruna som pepparkakor på samma mängd soltid.

Tillbringade tre timmar i gassande solsken (bredvid två bögar med avklippta jeansshorts) och tog sen, något svettig och solkrämsluktande, tunnelbanan in till stan. Gick av på T-centralen och på Sergels torg såg jag en något dimmig herre lyfta upp ett av de galler som ligger precis vid utgången från tunnelbanan. (Vet inte vad gallren är till för, det kanske är en form av avlopp för att hindra vatten och skräp från att komma in.) Jag har ingen aning om vad han letade efter där, kanske hade han sitt lilla förråd där. Eller så letade han bara efter en fimp som han kunde återanvända. Möjligen hallucinerade han. Det stod några bleka kids och hängde utanför Burger King och jag undrade om inte sommarlovslediga barn borde sola eller spela fotboll i stället för att hänga med knarklangare.

Igår köpte jag ett par jeansshorts (überkorta, typ hotpants) på Zara, men upptäckte tyvärr att de var för stora och måste lämnas tillbaka. Gick till H&M i Gallerian eftersom jag sett ett par i liknande stil där. Provade dem, men jag är osäker på om jag gillar dem fullt ut. Letade även efter en billig liten trasa som jag kan ha på mig till min mintgröna kjol på midsommar, vilket är mitt evighetsprojekt. Jag gillar kjolen men den är svår att matcha. Min shoppingdesperation stegrades, dels eftersom jag vill hitta de perfekta shortsen + matchande top till kjolen, dels eftersom jag egentligen inte bör gå och köpa kläder för mina små stipendieslantar. (Nej, det var inget stort stipendium.)

Gick till Zara och fick nästan psykbryt av kön där inne. Hittade fler kläder jag vill ha men inte har råd med och fick grav shopping-angst. (För övrigt tycker jag att vissa delar av Zaras sortiment är omotiverat dyrt.) Lämnade därför alla paltor åt sitt öde, struntade i att slinka in på Champagne, och tittade argt på alla förbipasserande med fina kläder.

Det allra värsta är dock när man vet vad man vill ha, i klädväg, och inte hittar det någonstans. Jag önskar att jag vore bra på att sy. Då skulle jag ha en grym garderob. I morgon tänkte jag repa nytt shoppingmod och kolla in Jus rea. Sukta kan man alltid.

Inga kommentarer:

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit