Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

9 oktober 2005

Mäklarlyrik

Eftersom min livsuppgift snart kommer att vara att kränga lägenheter så tänkte jag att jag skulle kolla in bostadsmarknaden lite. Det var stendött på jobbet igår, så då passade jag på att läsa annonser i DN Bostad. En sådan trevlig läsning måste man ju dela med sig av, så här kommer några godbitar på temat "hej, jag är mäklare och jag säljer inte lägenheter - jag säljer upplevelser". Observera att det är autentiska exempel i fullcitat.

  • "Välkommen till en mycket social etagelägenhet. Den härligt luftiga atmosfären får till och med eremiter och ensamseglare att vilja ställa till kalas. Och varför inte bjuda in barnens kompisar när ni ändå är på gång. På den södervända balkongen skiner solen från förmiddag till kväll".
  • "Det finns attribut man gärna förknippar med rikedom. Kristallkrona är ett. Pool ett annat. Det sistnämnda ingår i den här lägenheten. På med morgonrocken, spatsera ut på tomten lite graciöst och så, plums! Och inte behöver du heta Joakim von Anka för att det ska bli verklighet heller".
  • "Ta med ungarna ut i Hagaparken och virvla runt i höstens första lövkrig. Eftersom de aldrig kommer att vilja sluta får du antagligen muta med varm choklad i Koppartälten. Sen går ni hand i hand upp till lägenheten och har en härligt välförtjänt hemmakväll i soffan".
  • "Samla ihop vännerna till en riktig höstfest. Duka upp framför burspråket i det härliga köket och låt maten tysta mun. Nej, förresten då blir det ju ingen fest. Prata med mat i mun ska det vara. Sedan kan ni ta en lång och skön promenad i det mysiga villaområdet. Avsluta med lövkrig".
  • "Här slåss balkongerna om din uppmärksamhet. Den franska är lite putt eftersom den nya svenska är så stor och har sol hela kvällen. Själva lägenheten är mycket välplanerad och ljus med stora fönster och öppen planlösning. Golvvärme och badkar värmer skönt nu när dagarna blir allt kortare".
  • "Här har vi en bra råvara med renoveringsbehov. Hugg i med vännerna och du har snart en lägenhet i din egen smak. I Riksby har man hittat både pilspetsar och svärd från järnåldern. Nu, precis som förr, är det här en mycket populär plats att slå ner sina bopålar på. Välkommen".
  • "Köp hem fräsande badbomber och flytande blomblad, oljor med avkopplande verkan och tänd några ljus i badrummet. Sjunk ner i ett varmt bad och koppla av från det galopperande livet. I den här tvåan finns inte bara ett superdjupt gjutjärnsbadkar. Här finns också ljus, luft och skön atmosfär".
  • "Tänk att komma hem lite frusen en kylig höstkväll och sätta sig framför den öppna spisen med något varmt i koppen. Lyssna på den sprakande brasan och vira en gosig filt tätt kring kroppen. Det kan bli upptakten till ännu en sliskig reklamfilm eller en fullt verklig vardagskväll".

5 kommentarer:

Anonym sa...

My god! Dom där har jag missat.

Men det var underhållande när Petter skrev annsonserna för vem-det-nu-var. Ungefär samma krystade ton, men ändå på ett annat sätt.

Andrea sa...

Aha, jag har missat Petters annonser. Alla annonserna i mitt inlägg kommer från en och samma mäklarfirma (E.O.) - tycker de borde tänka över den där approachen!

Anonym sa...

Kan det verkligen finnas en enda människa i hela världen som går på sådant ordbajseri? Tydligen finns det det, skrämmande nog, annars borde de väl lägga av. Jag ska också köpa mig en balkong med solgarantier.

Andrea sa...

En sådan annons tyder ju på att mäklaren tror att spekulanterna är dumma i huvudet. Iofs så är de kanske det.

Maela sa...

Ha ha! Vilken copy! Man lixom baxnar...

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit