Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

17 oktober 2005

Lucy's dead, isn't she?

Det var flera år sedan jag följde Cityakuten, men ett avsnitt har etsat sig fast i minnet. Möjligen såg jag det i repris för några år sen. Det är säsong sex i avsnittet Be still my heart, då först Lucy och sedan Carter blir knivhuggna av en schizofren man. Lucy är den idealistiska läkarstudenten som tar sig an en ung förvirrad man på akuten. Hon ska gå och titta till honom, och då knivhugger han henne flera gånger. Hon kasar ner i sitt eget blod på golvet och ligger där i en liten hög. Carter undrar vart Lucy har tagit vägen och går in i undersökningsrummet där den schizofrene mannen hugger ner även honom. Sen slutar det. Det är något av det äckligaste jag någonsin sett på tv. Jag vet egentligen inte riktigt varför. Kanske på grund av hjälplösheten och det fullkomligt meningslösa och förvirrade våldet.

Hur som helst, jag har aldrig sett fortsättningen på det avsnittet förrän idag. Det var sorgligt och vidrigt äckligt med en massa uppsågade bröstkorgar. Man kan se delar av båda avsnitten här.

Nu känner jag mig lite patetisk som har skrivit om Cityakuten. Men här är en finfin länk till alla fans. Vänligen observera att jag inte är ett fan, jag blir bara besatt av saker och ting ibland.

Uppdatering: Lustigt sammanträffande! M på LAFS skrev också om Lucy och Carter i går kväll. (Hittar ingen permalänk.)

Inga kommentarer:

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit