Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

5 juli 2005

Jag - en bitter människohatare

Sedan jag var 18 år har jag sommarjobbat eller extrajobbat inom hotell- och restaurangbranschen och det har lett mig till att dra slutsatsen att jag aldrig aldrig någonsin vill jobba i ett serviceyrke; jag vill helst inte ha någon som helst kontakt med människor överhuvudtaget (förutom kollegor). Varje gång jag läser platsannonser där arbetsgivaren söker folk "som brinner för service" eller något annat klyschigt, så ler jag bara lite hånfullt. Det är väldigt sällan som man stöter på truly service-minded people, och folk i restaurangbranschen kan vara bland de bittraste jag någonsin träffat. Alternativt har de en påklistrad professionell attityd gentemot gästerna, men det är ju inte så att de tycker att det är underbart att arbeta i ett serviceyrke. (Folk som känner mig vet att jag har arbetat mycket på McDonald's, men jag har även extrajobbat som servitris och på cateringfirmor och det är samma sak överallt.) Ni ska veta att många av de trevligaste människorna är de som pratar skit om er sen.

Det som verkligen irriterar mig med gästerna är att många inte förstår att saker och ting inte trollas fram. Det tar tid att diska glas, det tar tid att brygga kaffe, det tar tid att lägga upp mat, alla kan inte serveras mat samtidigt, om något är slut så är det slut och det räcker inte till en barnportion, det finns inte ett hemligt, outtömligt förråd av exempelvis bröd, restaurangägare badar inte i lyx och överflöd och kan inte bjussa på en massa saker, och jag skulle kunna fortsätta så här i all evighet. För att göra en lång historia kort: människor (gäster) gör mig så ofattbart trött.

Nu vill jag gärna göra alla stackars restaurangbiträden på McDonald's en stor tjänst och informera den del av mänskligheten som läser min blogg om att nej, man får inte McDonald's-maten gratis bara för att man inte fått sin mat inom två eller ens tio minuter. Glöm det bara.

Men jag måste säga att jag trivs ganska bra på mitt sommarjobb. Idag var alla jättesnälla och jag får hyfsat betalt. Jag vet dock att det är folk på Regeringskansliet och Riksdagsförvaltningen som läser den här bloggen. Jag vill hellre jobba där ni jobbar. Jag har typ en magister i statsvetenskap och är i princip hur briljant som helst när jag slipper hantera förfrågningar om mat, toaletter och dylikt. Kom igen, ge mig ett jobb nu.

Just nu är det Bruce på tv.

Inga kommentarer:

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit