Eller: meningslösa insikter i en överbelånad akademikers liv som kommunal tjänsteman.

29 juni 2005

Stockholmska

Jag inleder dagen med att konstatera att Springsteen tydligen ligger många (många fler än jag anade) varmt om hjärtat. Till och med min kära mor har mailat mig för att påpeka hans storhet. Han såg ju sjukt cool ut när han var ung iaf. För övrigt så sade jag aldrig att han var dålig, bara att jag inte är insatt.

Idag tänkte jag skriva om stockholmska ord. Slang, om man så vill. De kanske inte används av alla stockholmare eller så kanske de används på fler ställen än i Stockholm, men det är ord som jag hör mer eller mindre ofta här, och aldrig i Skåne.

  • chirre: chips
  • frukt: bög
  • kungligt: bra, coolt. Exempelvis "det var en kunglig fest" eller "vilken kunglig frippa". Kan användas ironiskt.
  • lax: jag vet inte vad detta betyder och kommer aldrig att göra det heller. Och jag syftar inte på betydelsen tusenlapp.
  • mocka [måkka]: mobil. Kan vara ett av de fulaste orden.
  • stekigt; stekare: lurigt ord som kan användas både seriöst och ironiskt. En stekare är typ en rik Stureplanskille, men kan också vara en äldre rik man som lever flådigt. En förortskille som åker till Aiya Napa på semester är definitivt inte en stekare men kan kallas stekare, då ironiskt för att påpeka hur o-stekig han är. Återkommer med bättre förklaring lite senare.
  • surra: prata, snacka. Vanligt uttryck: "vi körde surret". Det verkar som om "vi körde surret" används främst i konversationer med ett särskilt syfte, typ raggningssituationer, eller om man ska ordna upp nåt.
  • svarvare: ungefär som den ostekiga killen i exemplet ovan. Bär tanktops, har tribaltatueringar och spelar innebandy. Oftast mycket hårprodukter. På ett ungefär. Typ som en dokusåpakille.
  • tischa: t-shirt.
  • trockor [tråkker]: trosor. Kanske inte så vanligt. Också fult.
  • tuben/tricken/sossesnöret: tunnelbanan. Har för mig att übertricken är Saltsjöbanan. (Robert?)

Det var väldigt svårt att förklara vissa ord. Om det är någon som har något att tillägga, så varsågod. Återkommer eventuellt med fler ord.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att slangvokabulären avslöjar i stort vilka man umgås med (dvs många av de som du listat är inte allmän Sthlms-slang, tror jag) I övrigt har jag inte så mycket att tillägga, det är svårt när man ska lägga till saker på listor, i synnerhet när det är ord som används utan att man reflekterar särskilt mycket över dem. En laxig snubbe är en oskön snubbe, men kan även vara homosexuell, då är man en lax. Vad ickePK det lät. En oskön stekare är stekig med betoning på EE, är du med?

För övrigt skulle jag gärna vilja se bilden på Bruce & the Jabongans (som senare blev E Street band) i bloggen.

Anonym sa...

överklasstricken/übertricken är Saltsjöbanan och Lidingöbanan, och i viss mån Roslagsbanan. Alla banor som är stekigare än pendeltågen. ;-)

Andrea sa...

Nej, men att det kanske inte är allmän slang får folk fatta själva. Det nämner jag ju också. Jag kan inte ha hur många disclaimers som helst! Men tack för förtydligandet om stekig och lax. Skitsvårt att förklara.

Stekigare än pendeltåg? Fniss. Übertrick är iaf ett sjukt roligt ord.

Vem är det som skriver all denna nonsens?

Mitt foto
Skåning som bor i Stockholm sedan juni 2005. Har ett jobb som skulle kunna vara riktigt bra men som oftast innebär alldeles för mycket pappersadministration.

Gammalt skit